fbpx

Lynxmar C26

Lynxmar C26 är helt skräddarsydd för användning året runt i svensk skärgård. Vi har skapat hyttbåten vi letade efter själva, men inte kunde hitta. En kravlista på över 250 funktioner, intensivt designarbete och detaljerade hydrodynamiska simuleringar har resulterat i en båt med marknadsledande egenskaper. För design och koncept står Lynxmar Design Team samt Stockholm Boats AB. Oscar Södergren har optimerat skrovets hydrodynamik med hjälp av CFD-simuleringar.

Skrovet är ljudisolerat med olika typer av ljudabsorbenter för att minimera stomljud samt resonans i högre fart och gropig sjö. Skrovet är fyllt med flytelement i form av cellplast för extra säkerhet, detta ger även en tystare gång. Att tillverka en tyst båt med marschfart kring 30-33 knop har varit centralt under hela designfasen. Fjädrande stolar, grova halkmattor i gummi, rejält tilltagna grabbräcken samt stor taklucka i glas bidrar till en rejäl båt dimensionerad för yrkesbruk året runt. Vid förarplatsen har stor energi lagts på ergonomi och en marknadsledande körmiljö.

Bland standardutrustningen finns bl.a. plotter på 16 tum från finska Q Experience, ljusrigg från Xvision, värmare på 4 kW samt bogpropeller och ankarspel från Sleipner. Runt hela båten sitter dessutom en kraftig avbärarlist på 125 mm som vittnar om att detta är en båt som tål det mesta. Lynxmar C26 är C-klassad för 8 pers. Största motoralternativet är Mercury V10 på 400 hk.

Ett urval av viktiga funktioner och utrustning:

  • Stor plattform i aktern, för enkel ombordstigning
  • Soltak i fullbredd standard
  • Skylights standard
  • Rejäl fenderlist på 125 mm
  • Funktionell framdörr, öppningsbar i två delar
  • 16-tums skärm standard
  • Dämpstativ alltid standard
  • Genomgående körergonomi i toppklass
  • Enorma förvaringsutrymmen
  • Extra stuvfack under akterdäck
  • Ankarspel standard, infällt och skyddat ankare i akterplatform
  • Bogpropeller standard
  • Värmare standard
  • Motoralternativ upp till 400 hk

Lynxmar C26 video

Specifikation

    Teknisk specifikation

  • LOA7,99 m / 26,2 ft
  • Längd, vattenlinjen7,00 m
  • Skrovlängd, utan badplattform7,55 m
  • Bredd2,52 m
  • Höjd, från vattenlinjen2,62 m
  • Vikt, utan motor:ca 2300 kg
  • Max pers8
  • CE-klassC
  • Skrovvinkel20,7° / 45,6°
  • Material5/4 mm, 5083 H111 aluminium
  • Genomföringar under vattenlinjen:0

    Motor

  • Motor, standard300 hk
  • Motor, max400 hk
  • March, Suzuki V6 300 hkca 32 knop, 1,55 l/nm
  • March, Mercury V10 350 hkca 30 knop, 1,75 l/nm
  • Bränsletank305 liter

    Ljudvolym & Buller

  • 23 knop, 3500 rpmca 71-72 dB

    Design

  • Design & konceptLynxmar Design Team
  • HydrodynamikOscar Södergren

Utrustning

Standard

  • Skrov & konstruktion

    • Helsvetsat skrov, dubbelsvetsat
    • Ljudabsorbenter
    • Integrerat flytmaterial i skrovet
    • Kraftiga avbärarlister, 125 mm
    • Stävskydd
    • Kabin, uppfällbar framdörr
    • Kabin, akterdörr
    • ASSA dörrlås i rostfritt
    • Däck med halkskydd, möstrat aluminium
    • Extra halkskydd för ombordstigning
    • Genomgående kraftiga grabbräcken
    • Motorräcke
    • Radarbåge med integrerad installation
    • 6 mm härdat glas
    • Extra övre instrumentpanel
    • 2x skylights i kabin
    • Skjutbar taklucka i glas i fullbredd
    • Interiöra paneler med Spradling Diamante och Spradling Tannery
    • Interiör foilering
    • Fjädrande stolstativ, Performance
    • Soffor med Spradling-tyger
    • Konverterbar soffa med kojmöjlighet för 2 pers (200x125 cm)
    • Fällbar räddningsstege
    • Kraftiga pollare x 6
    • Genomgående friktionsgångjärn på alla luckor
    • Genomgående Roca-beslag
    • Ventilation i hytt
    • Bottenmålning
  • Motor

    • 300 hk Mercury eller Suzuki, elektroniska kontroller
    • Zipwake 450 interceptorer
    • 305 liter bränsletank
    • Motordisplay
    • Motordata integrerat i Q-system
    • Performance-ratt i läder och aluminium
  • Elektronik

    • Batteri 95 aH, startbatteri
    • Batteri 95 aH, förbrukning
    • Batteri, bogpropeller
    • Roca W12 vindrutetorkare x3 med synk
    • Scanstrut trådlös mobilladdare med hållare
    • Scanstrut USB-uttag
    • BlueSea-komponenter
    • Extern GPS-antenn
    • Ekolod
    • Heavy duty vridbrytare på instrumentpanel
  • Navigation & tilläggning

    • Integrerat Q-system med 16-tums skärm, motorstöldslarm, batterimonitor, båtposition med geofence, bilge alarm samt uppkoppling med 4G till iPhone/Android app
    • Navionics sjökort
    • Sleipner ankarspel, Midi 203 med Epsilon-ankare samt full integrering i badplattform
    • Sleipner bogpropeller, SE40, med joystick
    • Extreme VisionX LED-ljusrigg, 1 x XPL-H15H och 3 x TW0503M
    • Signalhorn
    • Förtöjningspaket, tampar och fendrar
  • Säkerhet

    • Lanternor, Hella
    • Kolmonoxidlarm, med inbyggt lithiumbatteri
    • Låsögla i fören, klass-3
    • Manuell länspump
    • Automatisk elektrisk länspump
  • Komfort

    • Autoterm 4 kW dieselvärmare med alutank
    • Justerbara defrosterventiler längs sidofönster
    • Fusion högtalare x2, integrerade med Q-system
    • Indirekt belysning, LED-list längs innertak med dimmer
    • LED spotlights i tak, dimmer
    • Konverterbara soffor till koj, 200 x 120 cm
  • Förvaring

    • 2x sittofter på akterdäck med förvaring
    • 3x sittofter på fördäck med förvaring
    • Stor förvaringsbox med kompressionslås under durken på akterdäck
    • Handskfack vid passagerarplats
    • Sidoförvaring vid passagerarplats för sjökort
    • 2x öppna mindre förvaringsfack i armstöd
    • 2x stora stuvfack i hyttens soffor
    • Inbyggd papperskorg

Extra utrustning

  • Elektronik

    • VHF, Raymarine RAY53 med antenn
    • Radar, Raymarine QUANTUM Q24C
    • Komplett 220 v landströmspaket: Victron galvanisk isolator med laddare och landsströmskabel
    • Värmekamera
    • Backkamera
    • Extra kartlampa på navplats, Hella
    • Trådlös fjärrkontroll för bogpropeller och ankarspel
    • AIS
  • Skrovbehandling

    • Extra stävgummi
    • Nanobehandlat skrov, Imada
    • Folierade skrovsidor
    • Hellackad båt
  • Motor

    • Mercury V10, 350 hk
    • Mercury V10, 400 hk
    • COX 300 hk diesel
  • Komfort

    • EVA soft deck
    • Avtagbart bord
    • Scanstrut Atmos integrerad luftpump
    • Kylskåp
    • Dynor förtofter
    • Dynor aktertofter
    • Solfilm taklucka

Upptäck Lynxmar C26

Behaglig luft i kabin

Friskluftsventiler i taket framför båda stolarna säkerställer ventilation.

Ordning & reda

Infälld papperskorg i passagerarkonsolen.

Smart förvaring

Både styrplats samt passagerare har förvaring i armstödet, på passagerarsidan finns även ett större sidofack som rymmer sjökort och annat.

Handskfack med USB-uttag

Stort fack med både USB-A samt USB-C för laddning av både telefon och laptop.

Frostfritt

Defrosterventiler längs sidorutorna håller frost och kondens borta. På sommaren finns självklart enbart fläktfunktion.

Halkskydd

I fören, på skarndäck och på akterdäck finns rejäl halkskyddsmatta.

3x vindrutetorkare

Synkroniserade vindrutetorkare, på alla tre rutorna, för bästa sikt.

Integrerat ankare i akterplattform

Ankaret sitter dolt och skyddat, runt hela aktern löper dessutom vår rejäla avbärarlist.

Dämpstativ för körergonomi

Båda stolarna har rejäla dämpstativ för bra komfort.

Öppen känsla i hyttbåt

Stor öppningsbart takfönster samt 2 st fasta skylights ger rymd och ljus, även under blöta dagar.

Motoralternativ

Standard är Mercury V8 med 300 hk. För extra kraft och fart erbjuds Mercury V10 på 350 eller 400 hk. Samtliga alternativ levererar goda fartresurser och bidrar till tyst gång.

Andra motorfabrikat erbjuds på efterfrågan.

Skrovdesign

Vi har utvecklat en optimal skrovdesign med hjälp av CFD (Computational fluid dynamics). Detta säkerställer goda sjöegenskaper, bränsleekonomi samt ett skrov som kännetecknas av förutsägbarhet vid hård körning.

Bakom skrovdesign och hydrodynamik står Oscar Södergren.

Testvideo på Skippo

Se komplett test av Lynxmar C26 på Skippo.

”Allt sammantaget är Lynxmar C26 framtagen av ett gäng som uppenbarligen har tänkt både ett och två varv extra under resans gång. Något som märks i såväl stort som smått.”

Se testet

Skippos videogenomgång

Skippo (Hamnen.se) kollade in Lynxmar C26 under båtmässan Allt för Sjön.

Se videon

Pris Lynxmar C26

Få prislista för Lynxmar C26.

Pris med 300 hk: 1 650 000 kr

Lynxmar nyhetsbrev

Få den senaste förhandsinformationen om Lynxmar. Vi kommer skicka ut information ett fåtal gånger per år om intressanta nyheter samt inbjudningar till events. Se till att inte missa något, ange din e-post nedan!